Annons


RUMPTRÄNING DELUXE


Hej finaste ni,

Hoppas ni har haft en bra start på onsdagen! Jag vaknade med en känsla av att det nästan pirrade i baksida lår och rumpa, haha så svårt att förklara med den här sortens träningsvärk har jag nog aldrig känt. Inte så att jag stapplar runt och inte kan gå av träningsvärk, utan mer att det verkligen har tagit i musklerna. Jag börjar äntligen på riktigt greppa vad det innebär att hitta riktig kontakt med musklerna när man kör vissa muskelgrupper. Tänk då på hur mycket jag tränar, allt tar tid att komma underfund med!

Annons

Under gårdagens benpass försökte jag verkligen hela tiden tänka på rumpan, då det är den jag vill foka på just nu. Spänna och ”squeeza” den extra mycket i varenda övning, för att träningen ska ta där istället för att det tar mest i resten av benen. Försök att tänka på just de musklerna, det brukar hjälpa. Sedan tog jag varje chans jag kunde, i exempelvis squatsen, benpressen osv att försöka att bara trycka i med hälarna. Det gör också att det tar mer i rumpan :}

 

IMG_8110

Passet: 

Sumosquats 4 x 10
Sumo mark 3 x 6
Bulgariska utfall 8/ben x 3
Hipthrusters 4 x 10
Donkey kicks i cable  10/ben dropset ytterligare 10/ben med lättare vikt (byt sedan ben efter sammanlagt 20) x 3
Benpress (här satte jag fötterna långt fram på brädan, tryckte med hälarna och ”pulserade” där nere i böjen. Hittade riktigt bra kontakt i rumpan!) 2 x 10, 2 x 12
Hamstringrull på boll 3 x 10 (du ligger med skulderbladen i marken, har placerat fötterna på en pilatesboll, drar fötterna upp mot rumpan och rullar därmed upp bollen. Sen gör du benen raka igen. Försök att aldrig släppa rumpan i golvet emellan)
Omvända abductor (du står riktad mot stolen och lutar överkroppen framåt mot den) 6 x 20 (Den här tycker vissa, b.la min pojkvän hehe, är oklok att göra. Man ska alltid vara extra försiktig så man inte skadar sig när man använder maskiner på ett annat sätt än de är gjorda för. Men jag tycker det tar mycket bättre på detta sätt, så att verkligen pumpa slut musklerna med många set av denna var perfekt för mig :} )

 

Ibland lönar det sig verkligen att sänka vikterna lite för att hitta rätt kontakt! Kör passet redan idag vettja! Både innan och efter gäller att fylla på med mycket mat, nu ska vi få rumpan att växa!! Puss

1 kommentar





Laddar