Annons


Mina rumpfavoriter


Jag har fått flera frågor om jag kan visa övningar som isolerar rumpmusklerna och inte kopplar in benen så mycket. Såklart kan jag det! Jag kommer visa lite olika allt eftersom. Ni kan alltid hitta övningar i mitt arkiv under ”övningar” och sen specificerat på olika muskelgrupper.

Annons

   
    

Fäst foten i cablen och dra ut foten bakåt. Explosivt upp men se till att hålla tillbaka på vägen ned. Jag tjatar om det hela tiden, men spänn rumpmusklerna! Allt för att hitta rätt kontakt.

  
  
  

Samma sak men nu ut åt sidan. Här kommer man nästan kunna få kramp i sidmusklerna, men bara fortsätt då! Samma effekt går utmärkt att få i s.k lateralgång, dvs där du använder ett gummiband och fäster fötterna och håller i det med händerna, och först går åt ena hållet och sedan vänder och går åt andra.

Jag är för böjd i kroppen på bilderna ovan, stå mer rakt upp. Detta är viktigt för att höftmusklerna ska få arbeta rätt. Vi hade inte tid att ta om bilderna 😉

  
 

Här visar bästa Li utfallssteg eller också så kallade lunges. Hon visar här en variant där hon tar ett steg snett bakåt, då tar det extra bra i rumpmusklerna. Arbeta med ett ben i taget. 

Förresten måste jag bara säga några ord om denna fantastiska tjej. Sällan har jag träffat en så godhjärtad människa, och hon har verkligen blivit nära mig det senaste halvåret. Hon tog mig under sina vingar när jag började arbeta som PT, och har stöttat mig. Och jag henne. Tidigare på arbetsplatser har jag mött mycket tjejer som bara vill konkurrera och stöta ut varandra, men här jobbar vi för att pusha varandra framåt. Älskar henne.

Hoppas ni har en fortsatt bra torsdag, puss!

1 kommentar





Laddar