Annons


Mina ömmande knän


Jag har återupptäckt en träningsform som legat på hyllan lite ett tag. Men nu är kärleken tillbaka! Jag pratar om löpningen. Motivationen återkom mycket då jag fick reda på att jag ska springa ett lopp i Köpenhamn i slutet av sommaren (mer om det sen). 

Annons

Så senaste två veckorna har jag sprungit mycket mer än tidigare. Jag är en såndär person. Allt eller inget. När jag bestämmer mig för att göra något är det all in.

I vanliga fall springer jag mest som uppvärmning till mina styrkepass, eller kör kortare intervaller. Men nu har jag alltså börjat nosa på längre distanser, för första gången på flera år. Vilket var något oklokt, att gå ut så hårt. Jag vet ju det här, men det är lättare sagt än gjort när man blir excelterad för att det går bra och är så kul. Men priset jag får betala idag är ömmande knän.

Igår hade jag en riktigt bra löptur, men nu blir det vila i några dagar. Ont i knäna kan bero på mängder av olika saker. Men se alltid till att ha bra skor och vara ordentligt uppvärmd. Och se till att variera löpträningen med styrketräning, det är viktigt att vara tillräckligt stark i exempelvis baksida lår och rumpa.

För egen del ska jag se till att stretcha och tänja ut musklerna kring lår och knän ordentligt. Eller ännu värre, lägga mig och rulla på min foam roller – något som gör fruktansvärt ont men som är nödvändigt.

Men också att vila från löpningen några dagar. För jag har irriterande nog gjort det väldigt klassiska nybörjarmisstaget att gå ut för hårt för tidigt.

Kommentera





Laddar