Annons


MIN BENTRÄNINGSRUTIN


Jag har fått lite frågor om jag kan skriva om min benträning och mitt upplägg kring det. Och såklart kan jag göra det! Benpassen är mina favoritpass, vilket också visat resultat på mina ben. Jag har vader värda en riktig fotbollstjej haha, och jag är så stolt över dem! Man kan aldrig ha för tränade vader, så kämpa på girls 😉

Annons

benn

bennn

Jag har massa olika mål inför nya året, och där även såklart vad gällande benträningen. Men det är klart den muskelgrupp jag är starkast i och har lättast att bygga, så där är det lite mindre korrigeringar som ska göras.

buttcollage

 

 

Ett par vältränade ben kan ju vara det snyggaste som finns, här snackar vi verkligen strong is the new skinny. Fast, tight och synliga muskler – ja tack! :}

Så hur gör jag då?

Det kanske viktigaste är att äta ordentligt på legdays. Redan till frukosten ser jag till att få i mig lite extra. Det är också varför jag i princip aldrig lägger mina benpass på morgonen, jag vill ha hunnit få i mig flera mål och fylla upp kroppen. Detta för att verkligen orka lyfta riktigt tungt.

Hur ofta?

Jag tränar ben 1 – 2 gånger i veckan, det beror lite på antal vilodagar osv. Jag är rätt flexibel utefter vilken muskelgrupp som passar att träna just den dagen, det beror på hur mycket tid jag har, var jag har träningsvärk och trötta muskler osv.

Hur lägger jag upp passen?

Det är ganska mycket basövningar. Sedan måste man komma ihåg att det här är individuellt, som med all form av träning – vad som funkar för vissa kanske inte funkar för andra. Själv har jag lätt för att bygga på framsida lår, så där fokuserar jag inte speciellt mycket och prioriterar bort exempelvis bensparken.

Istället fokuserar jag på hamstrings och gluteusmusklerna, dvs baksida lår och rumpa. Då jag gärna kör övningar med fria vikter, så får jag jobba med hela benens . Det blir mycket squats av alla de slag, både med benen tätt ihop men också sumo- och front squats. Här kör jag ofta många set, höjer och sänker vikterna och arbetar i stegar. Sedan kör jag ett rejält pass där jag verkligen tar ut mig med favoritövningar som t.ex hip thrusters. Avslutar gör jag ofta med benpressen och pumpar ut det sista ur musklerna.

Kombinera med cardio?

Jag värmer inte upp med cardio dessa pass, möjligtvis att jag går i uppförsbacke på bandet. Jag vill ha så mycket energi som möjligt till styrketräningen. Istället brukar jag avsluta med en form av plyo. Eller lägga in utfalls- och benböjshopp emellan seten. Explosiva hopp, som gör att det verkligen suger till i benen 😉

XX_VictoriaSecret

Det här är några av mina många tips kring benträning. Mycket i kampen för att bygga starka ben handlar såklart också om kosten. Jag kommer fortsätta att tipsa med mer tips, allt eftersom jag själv utvecklas, hittar fler bra tips och blir starkare. Den resan kommer ni få vara med på :}

Kommentera





Laddar