Annons


ATT KOMMA UR EN ÄTSTÖRNING


Jag vet att jag har ett ansvar. Att jag är en förebild, många gånger för unga kvinnor. Detta utan att jag egentligen varit beredd på det. Men den dagen du i någon mån blir en offentlig person lyssnar folk plötsligt på dig vilket gör att jag alltid är väldigt medveten om hur jag uttrycker mig.

Annons

Nu ska jag skriva ett inlägg som är väldigt viktigt för mig. Varje dag träffar och hör jag av unga tjejer som mår dåligt och på ett eller annat sätt är självdestruktiva. Inte helt sällan handlar det om ett skevt förhållande till mat och ätstörningar.

Självklart finns det många olika former av ätstörningar, anorexi, bulemi, ortoroxi, eller att du ”bara” tänker alldeles för mycket på vad du stoppar i dig, träning och kalorier utan att uppfylla kriterierna för dessa tidigare benämningar.

Det här ligger mig väldigt varmt om hjärtat då kontakten med alla de som mailar mig om denna problematik ofta blir väldigt personlig. Just denna gång skriver jag om och till de som drabbats utav sjukdomen anorexi, en fruktansvärt sjukdom som får din kropp att sluta fungera. Även om jag hade kunnat skriva hur långt som helst om detta, så har jag valt att försöka korta och här kommer därför lite konkreta tips på en handlingsplan för att försöka bli frisk.

OBS, sedan är såklart mitt främsta råd att ALLTID söka professionell vård.

1) Det första du måste göra är att komma upp i vikt oavsett vad det är för massa kroppen lägger på sig. Det kommer göra att din hjärna börjar tänka bättre, bli mer logisk och så smått börja lära sig att mat inte är farligt. Många med den här problematiken vill och tror att det fungerar att bara lägga på sig muskler och inget fett, en tanke du måste arbeta om.

2) Lära dig att äta ALLT. Ätstörningar hänger ihop med ett enormt kontrollbehov, och det måste du lära dig att släppa på. Du ska äta ORDENTLIG, vällagad, varm mat som mättar. Det här betyder inte sallader och massvis av kaninmat. Detta betyder att du även ska kunna ta lingonsylt och potatis till köttförsbiffarna. Kunna ta en ostmacka innan du går och lägger dig. Du ska inte istället börja leva på godis, det är något jag sett hos många – att man börjar leva på det som kroppen längtat efter så länge, men istället börjar man utesluta vanlig mat och kompensera – och har då gått in i en annan form av ätstörning. Med det inte sagt att du inte kan äta sötsaker, men detta ska då vara UTÖVER den vanliga maten. Om du är snäll mot kroppen och fyller på med riktig mat kommer kroppen inte skrika efter sockret.

3) Börja leva ett vanligt liv. Människor med någon form av ätstörning isolerar sig ofta och nu är det dags för dig att ta dig ut i livet igen. Skaffa eller fokusera på ditt jobb, återuppta kontakten med vänner och fokusera på din familj. Lägga tankarna på annat än det som bara kretsar kring din kropp. Det här kommer vara en viktig del i att bli frisk.

4) SEN kan du eventuellt börja träna. Det är inte förrän nu kroppen kommer kunna tillgodose sig träning och inte bara fortsätta brytas ned. Det går inte att gå från gravt underviktig till att tro att man direkt ska kunna bygga muskelmassa av det man äter. Kroppen fungerar inte så och du kommer oundvikligen behöva gå upp i fettprocent hur läskigt det än är. Kroppen behöver det för att kunna stabiliseras. SEN kommer du kunna börja bygga muskler och en stark kropp.

Din uppgift nu är att göra andra saker som ändrar fokuset från dig själv.

Jag är hård, men det är för att jag bryr mig om er. Och vet att jag har rätt. Jag har sett liknande fall och kunnat hjälpa unga tjejer förr.

   
 
pics: weheartit 

2 kommentarer





Laddar