Annons
Annons


Tips på övning för baksida


Hej fina,

Hur är er söndag so far? 🙂 Hoppas ni vilar upp er ordentligt inför den kommande veckan! Det är vad söndagar är till för. Själv har jag vilodag idag, som så ofta på söndagar. Då laddar jag inför nya veckan med lite extra sömn (powernaps under dagen, kanske det bästa som finns haha?), ordentligt med mat och en vilodag från gymmet.

Annons

Igår gjorde jag en övning som är kanonbra för hela kroppens baksida, kände att jag behövde tipsa er om den. Det här är en komplex övning där man måste koppla in många av kroppens muskler som baksida lår, rumpa, vader, ländrygg och höfter.

FullSizeRender (4)

Man ligger och pressar ned händerna i marken, och lyfter upp hela kroppen tills endast skulderblad, huvud och armar har kontakt med marken. Spänn bålen (magpartiet), något du skall göra i all träning du gör. Placera fötterna så nära rumpan du kan, endast hälarna i under hela rörelsen. Lyft upp höft och sedan börjar du med små steg ”vandra” utåt med 3 steg/ben tills du till slut har utsträckta ben.

FullSizeRender (3)

Från detta läge ska du sedan på samma sätt, med små steg, promenera utåt i sidled så långt du klarar av med sträckta knän. Här krävs att du spänner mage, rumpa och baksida lår ordentligt – och jag lovar att det bränns!

Sedan promenerar du in tills benen är parallella och fötterna är tätt ihop igen, och sedan stegrar du upp med benen till startposition (se bild 1), det är en repetition. Jag körde 5 repetitioner x 3. Glöm inte att alltid göra övningen kontrollerat!

3 kommentarer


Annons



Laddar