Annons


Matlådefix


Haha jag undrar hur många som ställer sig och gör matlådor såhär dagarna efter nyår. Så klyschigt. Men sjukt bra!

Idag har jag haft en riktig fixardag. Träning (ofc), tvättstuga och gjort mängder av food prep inför veckan. Så nu har jag massa BRA käk de kommande dagarna. Ekonomiskt är det också, bra såhär i januari! Idag gjorde jag det extremt enkelt för mig, nästan lite tråkigt men jag orkade inte fundera mer haha. Jag körde frysta kycklingfiléer som jag hade stark grillkrydda på, och som jag lät gotta sig riktigt länge i ugnen. Jag älskar när de blir riktigt knapriga. Sen broccoli till, lätt att värma upp, mättande och fulla av bra grejer. Sist men inte minst fyllde jag upp med bulgur och quinoa. Bra protein, bra kolhydratskällor. Fett får jag lägga till med hjälp av en halv avocado eller liknande.

Annons

Jag tänkte ge lite tips på vad man kan ha i matlådor:

– torsk är ju en klassiker. Kan dock bli lite torr och trist att värma upp, så gör gärna en fiskgryta där du hackar ned fisken i mindre bitar.

– lax! En riktig favorit. Grymt gott med citronpeppar på, du rör ihop en fräsch sås med kvarg, rom, dill och peppar och du är hemma. Massvis med bra fetter i lax, och mättande är det.

– kyckling och ris. Billigt, mättande och sjukt lätt!

– köttfärssås! Nötfärs med låg fetthalt, hackad lök, krossade tomater och massa kryddor räcker långt. Den funkar grymt med t.ex broccoli om man vill hålla nere kolhydratsintaget lite.

– för dig som är vegetarian funkar olika typer av böngrytor med lök och tomat, lök är sjukt gott att ha i och ger sting

– gillar du att äta veggo så gör gärna en linssoppa! Så smidigt att värma, och soppa är alltid gott på vintern 

– egentligen kan du ju värma på det mesta du ätit till middag kvällen innan, typ boeuf bourgogne eller korvstroganof (och nu pratar vi såklart lagat från grunden och inga halvfabrikat!), vissa saker funkar bara bättre än andra 😉

Ett annat tips: potatis blir ofta grymt trist att värma upp i en micro dagen efter. Jag skulle hellre satsa på quinoa, bulgur eller pasta (om du t.ex laddar upp inför ditt träningspass).

Ha med sallad i påse om du tar med matlådan t.ex till jobbet. Annars är morötter väldigt lätt sak att ta med, och äts med fördel gärna också som mellanmål eller snacks.

  
 
  

Kommentera





Laddar