Annons
Annons


LÄSARFRÅGA: TRÄNA RUMPA


Älskar när ni ställer frågor till mig! Den här frågan fick jag från Johanna:

Hej Amelie!

Jag har precis hittat hit men tycker redan väldigt mycket om din blogg!! Så härliga inlägg och bra energi här!

Jag har en träningsfråga till dig.

Annons

Ett av mina mål just nu är att bygga en större rumpa. Jag tycker att jag har kommit igång bra, men det är inte efter alla pass jag får träningsvärk, trots att det är jobbigt under passet och jag är riktigt svettig. Måste man få träningsvärk för att det ska ta, och för att det ska göra skillnad? Kör jag inte tillräckligt hårt?

Svar: Jag känner igen mig i det där! Länge tränade jag ben på fel sätt. Jag tog i sjukt mycket och höjde vikterna hela tiden, men kände att något inte var rätt. Det var främst mina lår som byggdes på, även om jag också ville fokusera på rumpan. Jag har lättare att bygga rejäla muskler på benen, och har därmed fått lägga tid påtat lära mig att hitta rätt.

 

För det handlar nämligen om att hitta kontakt med rätt muskler. Det är ett ganska diffust begrepp innan man fattat vad det går ut på. Mitt bästa tips är att tänka på de muskler du är ute efter att träna. Är det att lära sig göra chins, försök tänka på de musklerna vid skulderbladen det är meningen att du ska försöka koppla på. Ska du fokusera på asset, tänk på rumpmusklerna i precis alla övningar du gör.

 

Mitt bästa tips är att spänna skinkorna så hårt du kan i alla övningar du gör. Ni som har läst min blogg ett tag vet att jag har valt att sänka vikterna lite för att istället hitta precis rätt kontakt. Så  gör du t.ex squats, så kommer det med största sannolikhet ta i framsida lår mer än där du vill om du inte verkligen spänner rumpan.

 

Sedan finns det självklart andra knep, och övningar som tar extra bra just i rumpan. T.ex att bredda fötterna lite och göra s.k sumosquats och marklyft istället för vanliga. Jag tänkte göra ett helt inlägg med grymma rumpövningar snart!

 

Xo, Amelie 

 


1 kommentar


Annons



Laddar