Annons
Annons


Läsarfråga: Varför når jag inte mina mål?


FRÅGA

Hej Amelie! 

Jag har följt din blogg ett långt tag och du har gett mig väldigt mycket inspiration!

Jag har precis fyllt 18 år och brinner för träning och hälsa precis som dig! Jag tränar i genomsnitt 5 gånger i veckan och varierar mina träningspass. Jag är pesketarian och har varit det i två år, och varvar mellan att äta veganskt. 

Annons

Jag har haft det svårt att kunna tona min kropp och vet inte varför. Jag får ofta höra att jag äter väldigt hälsosamt och tränar mycket, men finner inte anledningen till varför jag har svårt att just tona och få min mage ännu plattare. Har du några tips o så?

 

 

SVAR

Jag tycker din kosthållning låter jättebra av det du berättar! Dock är det väldigt svårt att ge specifika råd eftersom jag inte träffat dig eller sett din kropp eller hur du lever.
Hur många gånger om dagen äter du? Hur stora är dina mål? När på dagen äter du? Sådana saker spelar in. Kör du mest styrka eller kondition?
Generellt skulle jag säga att det är kosten som är det viktigaste för att ”tona till” kroppen. Ät på regelbundna tider så att du inte går och småäter. Dra ned på kolhydrater något (ta bort alla dåliga såklart, som socker etc) men behåll så du får i dig ordentligt av bra kolisar speciellt till frukost och lunch. På kvällen behöver du inte lika mycket kolhydrater, få då istället i dig kolhydraterna genom grönsaker och lite frukt. Typ, snack innan läggdags ska hellre vara ett äpple och lite nötter än två mackor, är du med?
Ät mindre mål men oftare, 5-6 gånger per dag. Sen skulle jag säga att styrketräning är jätteviktigt för att tighta till kroppen, våga lyfta tungt! Lägg in några morgonpromenader i veckan innan frukost, detta får fart på förbränningen.
MEN viktigast är ändå att träna för att må bra, vara glad, känna sig stark osv. När du slutar stressa över vikt- och kropphets brukar kroppen faktiskt lättare släppa på fettet. Hur irriterande det än kan vara, haha.

Kommentera


Annons



Laddar