Annons
Annons


HUR SKA MAN TÄNKA KRING JULMATEN?


Det här med julmat vet jag kan innebära ångest för många. Det förstår jag till 100%, dagarna kring jul handlar ju enormt mycket om mat. Det här kan leda till oro kring överätning, vad allt socker gör med kroppen och känslan av att svullna upp. Jag ska försöka ge lite tips kring hur man kan tänka om man är en av alla de som kan uppleva detta.

Annons

– För det första, det här handlar om några dagar varje år. Det förändrar ingenting i det långa loppet. Kom ihåg detta; detta är det du gör till en vana som är det som betyder något. Ett mindre nyttigt mål kommer inte göra speciellt stor förändring på eller för din kropp – precis som en enda sallad inte gör dig hälsosam eller får dig att komma i form.

– Unna dig gärna, men gör det med måtta. Många unga tjejer vet jag har allt eller inget-beteendet. Det vill säga, har du redan ätit två lussebullar så har du redan ”misslyckats” med din nyttiga dag och kan lika gärna trycka i dig allt du kommer över. Det här är helt fel! Två lussebullar funkar jättebra som ett mellanmål now and then, men låt det stanna där då. Eller julgodis, ta det du tycker är extra gott – men ät inte tills du inte kan andas, mår illa och måste knäppa upp byxorna. Detta gäller även på julafton.

– Försök välja det lite mer nyttiga på julbordet. Jättemycket av julmaten är nyttig och bra för dig! Försök hålla dig till det med mycket protein, det mättar bra och får dig att orka med festligheterna 😉 Bra mat på julbordet som du kan försöka fylla majoriteten av tallriken (eller tallrikarna, julbord innebär ofta att man tar om) är; ägg, kalkon, sill och lax är nog det bästa du kan komma över på julbordet. Men såklart är julskinkan och köttbullarna också sådant du kan prioritera, det mättar och innehåller bra råvaror och nyttiga fetter. Mitt motto är alltid att försöka undvika tillsatser och socker, detta gör du genom att ta av detta :} För er som serverar lamm på ert julbord är även det bra. Sedan brukar det alltid finnas sallader av olika slag, försök välja rena grönsaksblandningar med någon god dressing, förslagsvis vinegrette, istället för mängder av rödbetssallad eller sallader som är nedsmetat i massa majonäs 😉

– Att lägga in lite mysiga vinterpromenader skadar inte heller. Att lägga in lite motion även i juldagarna i form av sådana här mysiga stunder är alltid bra.

– Sist men inte minst; glöm inte att unna er i dessa dagar. Det är helt ok! Själv tar jag det jag tycker är extra gott på julbordet, såsom ett extra glas glögg, vörtbröd med julskinka på, julmust osv. Julgodiset är å andra sidan sådant jag inte tycker är så viktigt, då jag verkligen inte är en sötsaksperson.

Screen-Shot-2012-01-10-at-10.17.01-PM

 

 

julbord-med-janssons-frestelse

Glöm inte att njuta av alla mysiga dagar nu i juletider :} Stor kram!

Kommentera


Annons



Laddar